אמסטרדם - שוק הפרחים

אמסטרדם, ווי מדאם!

לאמסטרדם, עיר הבירה של הולנד, יש קסם ייחודי שמושך אליו מיליוני מבקרים מדי שנה. אמסטרדם, הידועה כעיר של תעלות קסומות ואווירה חמה ומסבירת פנים, מציעה שילוב קסום בין העולם הישן והעולם המודרני, בין שלווה ודינמיות, באופן שובה לב. הנה כמה מהאטרקציות הרבות שהופכות את אמסטרדם לאחת הערים האהובות בעולם.

שכונת גרכטנגורדל (טבעת התעלה) היא הלב והנשמה של אמסטרדם. השכונה שנוסדה לפני 400 שנים, במאה ה-17, ממוקמת במרכז העיר. הם השכונה מגיע ממספר תעלות שמקיפות את העיר העתיקה. הבתים האלגנטיים צרים ובעלי חזיתות מעוצבות, המשקפות את העבר המשגשג של העיר.

אמסטרדם היא ביתם של מוזיאונים בעלי שם עולמי כמו הרייקסמוזיאום ומוזיאון ואן גוך, שם מוצגות יצירות המופת של גדולי הציירים ההולנדיים רמברנדט, ורמיר, ואן גוך ועוד.

העיר מפורסמת באווירה הנינוחה והסובלנית שלה ובתרבות הנקייה שלה שבאה לידי ביטוי באופניים ככלי תחבורה ראשי. העיר שזורה בבתי קפה נעימים, בוטיקים אופנתיים ושווקים. מבית אנה פרנק ועד למוזיאון הסרטים EYE, אמסטרדם משלבת ישן וחדש שהופכים אותה לעיר של ניגודים, שבה בניינים בני מאות שנים עומדים לצד אדריכלות עתידנית.

אמסטרדם, מהמאה ה-12 ועד ימינו

ההיסטוריה של אמסטרדם מתחילה בתור כפר דייגים צנוע, שהוקם במאה ה-12 לאורך נהר האמסטל. תושבי הכפר הקימו סכר (דאם) כדי לטפל בשטפונות ומכאן שם העיר המקורי “אמסטל דאם”.

בזכות מיקומה האסטרטגי, במאה ה-13 הפך הכפר למרכז סחר חשוב באירופה ועד המאה ה-14 צמחה סביבו עיר. השגשוג האמיתי של העיר החל במאה ה-17, בתקופת תור הזהב ההולנדי, כאשר אמסטרדם הפכה לאחת הערים העשירות בעולם. מעמדה כמרכז מוביל למסחר עולמי, פיננסים ואמנויות התחזק מייבוא סחורות מאסיה, אפריקה ואמריקה.

במאה ה-18, עקב מלחמות עם אנגליה וצרפת ומאבקים כלכליים פנימיים, ירד עושרה של העיר אך במאה ה-19 היא עברה מודרניזציה עם פיתוח תעשייתי, הרחבת מסילות הברזל ותשתיות הנמל, שהחיו את הכלכלה.

במאה ה-20 חוותה העיר אתגרים רבים, כולל הכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. אולם לאחר המלחמה חזרה אמסטרדם למעמדה כעיר מרכזית ואהובה.

הקסמים הנסתרים של אמסטרדם

לפני שנגיע לרשימת היעדים התיירותיים המפורסמים, אמסטרדם מסתירה שפע של סודות שחושפים קשר עמוק יותר להיסטוריה, לקהילה ולרוח המוזרה שלה.

אחת מהפנינים הנסתרות של העיר היא Begijnhof, חצר שלווה חבויה במרכז העיר, מהמאה ה-14. בעבר זה היה ביתן של קהילת נשים שחיו חיים נזיריים למחצה. כיום, בגינהוף נותר מפלט שליו, עם בתים שמורים להפליא המקיפים גן שקט. במקום נמצאים גם הכנסייה הרפורמית האנגלית, ובתי עץ העתיקים ביותר בעיר, שראשיתם ב-1528.

עוד היבט פחות מוכר של אמסטרדם הוא הכנסיות הנסתרות שלה, שנבנו בתקופת הרדיפות הדתיות במאות ה-16 וה-17. אחת המפורסמות היא Ons’ Lieve Heer op Solder (אדוננו בעליית הגג), כנסיית-בית שנשתמרה להפליא החבויה בתוך בית תעלה. כשהקתוליות הוצאה מחוץ לחוק במהלך הרפורמציה, הקתולים התכנסו בכנסיות סודיות כמו זו. כיום, זהו מוזיאון המאפשר למבקרים לצעוד אחורה בזמן.

חלק מוזר ופחות ידוע בחיי התרבות של אמסטרדם הוא הקשר החזק שלה לחתולים. סירת החתולים, או De Poezenboot, היא מקלט חיות צף השוכן בסירת תעלות. בית המחסה הייחודי הזה, שהוקם בשנות ה-60 על ידי דייר חובב חתולים, מטפל בחתולים משוטטים ונטושים תוך שהוא משמש גם כאטרקציה תיירותית.

מקומות שחובה לבקר בהם באמסטרדם

אם כבר מגיעים לאמסטרדם, יש כמה מקומות שאסור לפספס:

1. מוזיאונים ברמה בינלאומית

הרייקסמוזיאום מכיל אוסף עצום של יצירות מופת הולנדיות מתקופת תור הזהב, כולל “משמר הלילה” של רמברנדט ויצירות של ורמיר, פרנס האלס וציירים אגדיים אחרים. בנוסף לאוסף הקבוע שלו, הרייקסמוזיאום מארח תערוכות מתחלפות, מה שהופך כל ביקור לחוויה חדשה.

מוזיאון ואן גוך הוא תחנה נוספת. הוא מחזיק באוסף הגדול ביותר של ציוריו של ואן גוך, כולל יצירות מפורסמות כמו “חמניות”, “חדר השינה” ו”פרחי השקד”. המוזיאון מציע גם תובנות על חייו הסוערים של ואן גוך באמצעות מכתבים אישיים ועוד.

2. בית אנה פרנק

בית אנה פרנק הוא אתר היסטורי הממוקם על תעלת Prinsengracht. זהו מקום המסתור בפועל שבו חיו אנה פרנק ומשפחתה במהלך מלחמת העולם השנייה, וכאן היא כתבה את יומנה המפורסם. המוזיאון מספק הצצה למאורעות השואה, חוסנה של משפחת פרנק והשפעת כתביה של אנה על העולם.

3. שכונת ג’ורדאן

הג’ורדאן היא אחת השכונות המקסימות של אמסטרדם, הידועה ברחובות הצרים שלה, חנויות הבוטיק, הגלריות לאמנות ובתי הקפה הנעימים שלה. זהו האזור המושלם לטיול המשלב היסטוריה, תרבות וחיים מקומיים. יעדים מעניינים בקרבת מקום הם שוק Noordermarkt וכנסיית Westerkerk הסמוכה.

4. טבעת התעלה (גרכטנגורדל)

בלב הקסם של העיר נמצאות התעלות הקסומות. סיור בסירה לאורכן הוא חוויה של בתים היסטוריים, גשרים עתיקים וסירות-בתים, במיוחד בשעות הערב כשהגשרים מוארים.

5. שוק הפרחים בלומנמרקט

ה-Bloemenmarkt, שוק הפרחים הצף של אמסטרדם, הוא תחנה ייחודית וצבעונית שלא כדאי לפספס. פרחים מרהיבים שזה עתה נקטפו הם חגיגה לחושים וחוויה הולנדית מהותית – וראויים לאזכור מורחב:

שוק הפרחים של אמסטרדם

שוק הפרחים באמסטרדם ממוקם לאורך תעלת סינגל בלב העיר, והוא שוק הפרחים הצף היחיד מסוגו בעולם. מגוון עשיר של פרחים וצמחים נמכר מדוכנים המוצבים על גבי סירות-בית, לחווית קניות ייחודית וציורית.

ה-Bloemenmarkt נפתח ב-1862, כאשר מוכרי פרחים החלו למכור את סחורתם ישירות מסירות שנסעו לאורך התעלות. אהבת ההולנדים לפרחים, במיוחד לצבעונים, שהיו חלק בלתי נפרד מהתרבות ההולנדית מאז המאה ה-17. בתקופה זו פקעות הצבעונים הפכו למבוקשים ובעלי ערך רב. כיום, הצבעונים נותרו סמל לאומי.

שוק הפרחים פועל כל השנה. מנובמבר עד אפריל ההתמקדות היא במכירת פקעות הצבעונים, אותן יוכלו המבקרים לקנות לקחת הביתה ולשתול. במהלך חודשי האביב והקיץ, השוק עשיר בפריחת ורדים, נרקיסים וחמניות, שיוצרים ים צבעוני עוצר נשימה.

בנוסף לפרחים וציוד גינון, בשוק מוכרים גם מזכרות הולנדיות מסורתיות. יש משהו לכל אחד.

שווקי האוכל הטובים ביותר באמסטרדם

שווקי האוכל של אמסטרדם משקפים את המגוון התרבותי העשיר של העיר. ממאכלים הולנדיים מסורתיים ועד למעדנים בינלאומיים, השווקים הללו מציעים חגיגה לחושים. הנה כמה משווקי האוכל הטובים ביותר שיש לעיר להציע.

  1. שוק אלברט קאופ – Albert Cuyp Market הוא שוק הרחוב הגדול והמפורסם ביותר באמסטרדם. משנת 1905 הוא מציע למעלה מ-260 דוכנים המוכרים הכל, החל מתוצרת טרייה ועד ביגוד וכלי בית. אוהבי האוכל ייהנו ממגוון הקלאסיקות ההולנדיות כמו סטרוופוואפל (וופלים דקים במילוי סירופ), haring (הרינג נא), ו-poffertjes (מיני פנקייק הולנדיות). בנוסף, השוק מציע מגוון מאכלים בינלאומיים – מרוקאיים, טורקיים וסורינאמיים.
  2. שוק Foodhallen – המקום הטרנדי לחוויית שוק אוכל עכשווית יותר. ממוקם במחסן חשמליות לשעבר, האולם המקורה הזה מציע מבחר מאכלי רחוב באיכות גבוהה מרחבי העולם. עם למעלה מ-20 ספקים, תוכלו לטעום הכל, החל מ-banh mi וייטנאמי וטאפאס ספרדי ועד המבורגרים גורמה וסושי.
  3. שוק האוכל Nordermarkt פתוח בסופי השבוע, והוא חובה לחובבי האוכל האורגני. ממוקם ברובע Jordaan המקסים, השוק ידוע בתוצרת האורגנית האיכותית שלו, לחם מלא, גבינות וביצים טריות. בשוק האיכרים במתחם תוכלו למצוא הכל מריבות תוצרת בית ועד פטריות יער.

הציירים ההולנדים המפורסמים ביותר ותרומתם לאמנות

כמה מהציירים המשפיעים והמהוללים ביותר בתולדות האמנות, שיצירותיהם עיצבו את מהלך האמנות המערבית, הם הולנדים. מסגנון הקיארוסקורו הדרמטי של אור וצל מתור הזהב ההולנדי ועד לעוצמה הרגשית של הפוסט-אימפרסיוניזם, אמנים אלה תרמו רבות לעולם האמנות.

רמברנדט (1606–1669) הוא מגדולי הציירים בעולם, נודע בשל שליטתו באור ובצל, כמו גם בגישתו לפורטרטים. יכולתו ללכוד את הדקויות של הרגש האנושי הבדילה אותו מבני דורו, מה שהופך את עבודתו למבריקה מכל הבחינות. רמברנדט חולל מהפכה בציור הדיוקנאות ופיתח סגנון אישי מובהק שהדגיש עומק רגשי.

ורמיר (1632–1675), אף שלא זכה לפרסום רב בחייו, זוכה כעת להכרה בינלאומית כאמן של אור וצבע. יכולתו לתפוס רגעים מחיי היומיום תוך הקפדה על פרטים זיכתה אותו בהכרה רבה. בין ציוריו המפורסמים: “נערה עם עגיל פנינה”, “החלבנית”.

ואן גוך (1853–1890), אולי הצייר ההולנדי הידוע ביותר כיום, היה חלוץ הפוסט-אימפרסיוניזם. יצירתו התאפיינה בצבעים עזים ואקספרסיביים ובעוצמה רגשית. למרות שהוא זכה לתהילה רק לאחר מותו, השפעתו על האמנות המודרנית היא עמוקה. כמה מיצירותיו המפורסמות ביותר כוללות את “ליל כוכבים” ו-“חמניות”. ואן גוך סלל את הדרך לאקספרסיוניזם ולתנועות אמנות אחרות מהמאה ה-20, והפך אותו לאחת הדמויות המשפיעות ביותר באמנות המודרנית.

ברויגל (1525–1569), ידוע בזכות ציורי הנוף והאיכרים המפורטים שלו, ומספק הצצה לחיים של המאה ה-16 בהולנד. עבודתו השפיעה רבות על אמנים הולנדים ופלמים בדורות הבאים.

כמה מילות סיכום ממני – אמסטרדם היא יעד כיפי וקליל, עם הרבה דברים שאפשר לעשות גם אם אתם בביקור קצר.

מומלץ!

רוצים לדעת עוד?

גיורא זה מעניין אותי

רוצה לשמוע עוד

למידע נוסף
הבנתי
באתר הזה נעשה שימוש בקובצי cookie מ-Google כדי לספק את שירותי האתר ולנתח את תנועת הגולשים.